Pages

Saturday, April 30, 2011

MATI yg kita x tahu BILA....


"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu 
tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."[Ali Imran 185]




Alhamdulillah, bersyukurlah kita kepada Allah SWT kerana dengan izinNya kita dapat berada di alam dunia yang fana ini. Kita telah dihidupkan dan kita juga akan dimatikan dengan izinNya. Kita sebagai manusia telah dipinjamkan olehNya jasad dan nyawa untuk beberapa ketika yang telah diperuntukkan oleh Allah Azza wa Jalla, Tuhan Sekalian Alam. Kita sendiri tidak mengetahui akan hal itu dan  Allah SWT adalah sebaik-baik pengatur.

Hidup ini  Keseronokan dan Kebahagiaan Sementara…

Setiap yg hidup pasti akn mati, inilah sunnatullah yg ditulis utk kita semua, bagi yg masih hidup, kejadian-kejadian yang berlaku di sekeliling kita dijadikan peringatan, kerana mati kita, hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Sentiasalah bersedia menghadapi’nya’ (mati).Sebagaimana semasa melihat kematian, kita sering melihat kematian itu kematian orang lain, tanpa pernah meletakkan diri di ketentuan itu. Biar pun mati itu pasti, kita yakin ia bukan giliran kita. Masih punya masa, masih punya ketika.Tidak membuat persediaan, itulah kematian sebelum mati.
Kematian x akan menanti kita..Ia akn tiba bila2 masa sahaja...BERSEDIAKAH kita untuk MATI?Apakah amalan2 kita di dunia ini cukup utk bekalan kita di akhirat kelak?Ingatlah DUNIA hanya sementara...Akhirat kekal ABADI.Tepuk dada..tanyalah IMAN.
wallahua'lam....

p/s kenapa entry ni ditulis??? sebab hari ni rase mcm dekat sgt dgn MATI sebab hmpir je dilanggar dgn kate lain accident...walaupun dgn moto je, bkn dgn kenderaan yg besar tp dh cukup membuatkn hati n jantung ni bagai nak luruh..huhu Alhamdulilllah xde pape..mcmmna la bleh x sedar yg diri ni dh dok tercongok kt tengah2 jln...seriously sgt x sedar... mgkin ni peringatan Allah supaya lebih hati2 n tingkatkn amaln yg sememangnye x seberape..isk3 kematian tu ada di mn2, even klw b'langgar dgn basikal pn, klw dh ajal, akan mati jgk kn...ALHAMDULILLAH YA RABB kerana masih dipanjangkn umur hingga ke saat ni..masih bleh tulis blog..hehe dh la tngh exam skrg ni..klw accident td..x psl2 exam kt hspital pulak kn...sape la 2 org yg bwk moto td...mintak maaf la bebanyak sebab saye x nmpk korg..huhu

1 comment:

  1. ish3... bagus la kalau x jadi pape.. gud luck utk exam... aq da abes dah... hehehe

    ReplyDelete